Wednesday 3 October 2012

pavlova :)


sori ek.. malas nak keluarkan dar fridge.. tu yg gambo nya tak jelas.. kalo dah pemaleh nih taksoh lah cakap kan? hehe.. buah2an yang aku pakai pun anggur jer sebab malas dah nak ke mall.. semalam ada gak cari stawberry dgn kiwi.. dah abis lak.. sebab penyakit pemalas tu datang jadi malas nak ke emart.. apsal lak word aku petang banyak kat tang MALAS? hahahaha.. adik2 jangan ikot perangai buruk nih.. hahahah.. sebelum aku panjangkan lagi khutbah malas aku nih baik aku bagi resepi kat korang.. aku jumpa resepi ni kat blog kakak nih.. siap ada step by step.. cuma aku petang nih malas nak snap satu2 tu.. (datang balik dah word malas tu.. haihhh..).. so..

bahan2 meringue

4biji telur ayam ( guna putih telur jer yer..)
3/4 gula castor
1/2 sudu besar cuka masakan
1/2 sudu besar esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung


cara2nya

panaskan oven dulu 140celcius.. pakai api bawah jer.. lepas tu pukul putih telur sampai jadi bertanduk.. putar mixer dgn kelajuan tinggi.. bila mangkuk tu ditelangkup telur tak jatuh.. tu lah istilah bertanduk.. bukan telur tu jadi kerbau..kira2
 5 minit gitulh.. okay.. ada paham? kekeke.. lepas tu masukkan gula castor sedikit demi sedikit.. jgn berhenti putar.. sambil2 letak gula dalam tu.. sambil tu putarkan mixer tu.. putar sampi kental.. bila dah kental.. masukkan tepung jagung tu tadi.. jgn berhentikan mixer tu.. putar lagi dalam 5min.. stopkan mixer.. part nih jgn guna mixer.. guna spatula.. masukan esen vanila dengan cuka masakan tu tadi dengan cara kuap balik.. jgn ganas2.. dengan lemah gelamai gitu.. bila dah siap.. letakkan kertas minyak atas dulang oven.. campak meringue tu atas dulang tu.. wahh.. ayat.. hahhaha.. bakar selama 1jam 15min suhu lak 120c.. okay.. topping lak..

topping
whipping cream jenis non dairy.. putar selama 10min untuk dapatkan cream kental.. putar dengan gigih yer.. kekeke.. sediakan buah buahan.. potong2 kan dengan cara yg korang suka.. 


bila meringue dah siap jgn diangkat.. biarkan selama 10min kat dalam oven yang pintu yang dibukak sedikit.. biar dia sejuk sendiri.. bila dah sejuk barulah disapu dengan topping dan buah.. dah siap? masukkan dalam fridge sat., barulah sedap dimakan..

okay dah.. cukup.. cukup.. sudah.. cukup samapi disini saja.. tu tandanya cita julia dah abis.. aku g mandi sat! daaa.. hahaha

No comments:

Post a Comment